COVID-19 przyspiesza długoterminowe zmiany konsumenckie, ale marki mogą pozostać w tyle.
· Nowy raport dentsu analizuje długoterminowe trendy konsumenckie do 2030 roku oraz wpływ pandemii na działania marek.
· Innowacje technologiczne wprowadzane w zakresie zdrowia i well-beingu staną się kluczowe dla większości konsumentów do 2030 roku.
· W czasie pandemii wzrosły obawy konsumentów związane z ochroną środowiska, co stanowi katalizator dla nowej fali aktywizmu konsumenckiego.
· COVID-19 napędził apetyt na esport i gry wirtualne – konsumenci wciąż obawiają się masowych zgromadzeń.
· Wiele marek będzie musiało stawić czoła rosnącej potędze sklepów internetowych.
Nowy raport dentsu nakreśla długoterminowe trendy konsumenckie, które będą kształtować następną dekadę. Badanie Consume Vision pokazuje, jak pandemia przyspieszyła wiele długoterminowych trendów, przed którymi stoją marki. Raport oparty jest o dogłębne wywiady ze światowej sławy futurystami, naukowcami, autorami i ekspertami oraz badania konsumenckie.
ZDROWIE I WELL-BEING
Zdrowie i dobre samopoczucie to kluczowe zagadnienia poruszane w raporcie. Wielu konsumentów już teraz deklaruje chęć wykorzystania nowych technologii w celu zachowania zdrowia na przyszłość. Ponad połowa amerykańskich konsumentów deklaruje, że umieściłaby w swoim mózgu mikrochip w celu wydłużenia swojej średniej długości życia. Ponadto, jedna trzecia konsumentów twierdzi, że do 2030 r. poddałaby się drobnym zabiegom chirurgicznym w celu poprawy swojego zdrowia psychicznego.
OCHRONA ŚRODOWISKA
Jeśli chodzi o zmiany klimatu, 77% badanych z Wielkiej Brytanii twierdzi, że dzięki COVID-19 stali się bardziej świadomi szkód wyrządzanych środowisku przez globalne podróże. W dłuższej perspektywie przyczynia się to do większej aktywności konsumentów, którzy podejmując decyzje o zakupie coraz częściej kierują się kwestiami społecznymi. Dwie trzecie konsumentów w Wielkiej Brytanii twierdzi, że do 2030 r. nie będzie kupować towarów, o których wiedzą, że mają negatywny wpływ na środowisko.
CO DALEJ Z ESPORTEM?
Wraz z rosnącą liczbą osób pozostających w domach podczas lockdownu, wzrosła popularność esportu i gier online. Oczekuje się, że do 2021 roku globalna świadomość istnienia edportu osiągnie dwa miliardy, dlatego sposób postrzegania sportu będzie ewoluował, a w „prawdziwy” sport będzie zmuszony do wprowadzania innowacji, by dotrzymać kroku swojemu elektronicznemu odpowiednikowi.
E-COMMERCE NA TOPIE
Ponadto, w miarę jak sklepy internetowe będą zwiększać swoje rozmiary i zakres działania, napędzane rozwojem handlu elektronicznego w czasie pandemii, tak wiele marek będzie walczyć o widoczność. Z badania wynika, że prawie połowa (46%) chińskich konsumentów już teraz chętnie korzystałaby z usług jednej firmy w zakresie wszystkich swoich potrzeb związanych ze stylem życia.
Każdy z trendów wyróżnionych w raporcie niesie ze sobą konkretne implikacje dla marek. Jednak prawie wszystkie z nich wiążą się z koncepcją „inteligencji inkluzywnej” - zdolności do włączenia nowych poglądów, wartości i zachowań do swojego systemu wartości w kontekście rosnących nierówności i złożoności etycznej.
– Wnioski wynikające z doświadczeń ubiegłego roku oraz z raportu dentsu Consumer Vision 2030 są jasne. Liderzy biznesu muszą przygotować się na bardzo zróżnicowany krajobraz konsumencki, który nieustannie ewoluuje dzięki innowacjom technologicznym, wprowadzanym w dziedzinie zdrowia, well beingu czy ochrony środowsika. Wiodące marki będą wykorzystywać te informacje do budowania doświadczeń i relacji skoncentrowanych na człowieku. Wszystko po to, by sprostać aktualnym oczekiwaniom konsumentów. – komentuje raport Wendy Clark, globalna prezes dentsu international.