Nastroje Polaków od momentu pojawienia się pandemii COVID-19, jak również w trakcie jej trwania kształtowały się bardzo różnorodnie. Niektóre grupy społeczne bardziej, pewne mniej, ale każdy z ankietowanych w badaniu Dentsu w najmniejszym choćby stopniu odczuł wpływ wirusa a w jego konsekwencji również lockdownu na swoje samopoczucie, budżet, plany. Dział analityczny Dentsu Aegis Network Polska postanowił zapytać Polaków (w dwóch falach badania, przeprowadzonego w marcu oraz maju) o to, jak w tym czasie zmieniły się ich tendencje zakupowe.
Ludzie poradzili sobie z dostępem do potrzebnych produktów i usług - i oczywiście ograniczyli ich zakres. Zmienili też zwyczaje - i wielu z nich po raz pierwszy zdecydowało się na zakupy online. Ale co to oznacza? Napływ "początkujących" to większe zapotrzebowanie na zarówno edukację (w zakresie używania narzędzi, ale też zachowania bezpieczeństwa w sieci) - może to oznaczać szansę dla rozwoju narzędzi sprzedaży D2C, jak również większą obecność w kanałach typu marketplace.W przypadku sklepów mniejszych, nie cieszących się takim zaufaniem - może oznaczać potrzebę lub konieczność wzięcia przez marki współodpowiedzialności za bezpieczeństwo zakupów.Wydaje się to być szansą zarówno dla retailerów, jak i dla marek, na przykład finansowych. Nie tylko pomagać kupić - ale pomagać używać.
Jacek Studziński, Senior Strategy Planner, Isobar Polska (Dentsu)