Przed pracodawcami trudny czas. Wiele biznesów w konsekwencji przedłużającej się "kwarantanny narodowej" będzie musiało podjąć decyzję o obniżeniu pensji lub nawet zwolnieniach pracowników. Przed innymi stoją wyzwania wynikające z zarządzania zespołami pracującymi po raz pierwszy w trybie zdalnym. Są jednak branże, które obecnie borykają się z większym obłożeniem, a także z potrzebą bezpośredniego kontaktu z klientami. Jak radzą sobie pracodawcy w tym trudnym czasie? Jak motywują i wpierają pracowników?
SIECI SPOŻYWCZE I APTEKI NA PIERWSZEJ LINII
Nie ulega wątpliwości, że polski handel odczuje negatywny wpływ epidemii COVID-19. Decyzją władz zamknięto centra handlowe oraz sklepy, które nie sprzedają artykułów pierwszej potrzeby.
Przed pracodawcami w branży spożywczej, właścicielami aptek i drogerii, a także stacji benzynowych koronaworus postawił duże wyzwanie. Ich pracownicy nie mogą pracować zdalnie - obsługują klientów w punktach sprzedaży, które notują większe obciążenie z uwagi na obecną sytuację. I choć po kilku tygodniach Polacy zdążyli już przywyknąć do nowej rzeczywistości i uwierzyli, że na sklepowych półkach nie zabraknie towarów, to przecież większość sieci handlowych zdecydowała się na wydłużenie czasu funkcjonowania. Pracownicy sklepów spożywczych, drogerii, aptek czy stacji benzynowych stykają się codziennie z co najmniej dziesiątkami klientów, przez co zwiększa się możliwość kontaktu z osobą zakażaną.
Od początku kwarantanny wiele sieci zdecydowało się na wprowadzenie specjalnych dodatków pieniężnych wypłacanych za pracę w obciążających warunkach. Takie działania komunikowała m.in. sieć Biedronka, a także Lidl, Aldi, Kaufland czy Netto. Sieci wprowadziły również działania mające na celu docenianie wysiłków swoich pracowników w tym trudnym czasie. Biedronka w swoich sklepach emitowała krótkie spoty dźwiękowe dziękujące pracownikom za zaangażowanie oraz zwracające uwagę klientów, na to że pracownicy sieci pełnią swoje obowiązki z dużym poświęceniem. Również w komunikacji social media sieć podkreślała jak dużym poświęceniem wykazuje się jej zespół.
Zaangażowanie swoich pracowników w utrzymanie właściwej dostępności do produktów i usług podczas epidemii podkreśla także w swojej komunikacji branża energetyczna. Veolia na Linkedinie i Facebooku dziękuje swoim pracownikom na wykonywanie obowiązków, które przekładają się na niezakłócone dostawy energii, ciepła i wody.
TRUDNE DECYZJE W TRUDNYCH CZASACH
W związku z zaistniałą sytuacją wielu pracodawców musi podjąć decyzje dotyczące zwolnień. Na rynku widoczne są jednak inicjatywy, które dzięki elastycznemu podejściu starają się chronić miejsca pracy. W Niemczech sieć restauracji McDonald's, których większość została czasowo zamknięta, podpisała porozumienie z marketami należącymi do sieci spożywczej Aldi. Dzięki temu część pracowników restauratora znalazła czasowe zatrudnienie w sektorze spożywczym, który obecnie jest przeciążony.
Z podobną propozycją wyszła szczecińska firma Fiege e-com Logistics, która proponuje firmom, które zatrudniają magazynierów, i w tym momencie borykają się z trudnościami, czasowe zatrudnienie pracowników z okolic Szczecina. O inicjatywne poinformowała na swoim profilu Linkedin HR Manager firmy logistycznej, Izabela Kesselring.
DOCEŃ SWOJEGO PRACOWNIKA
Praca w czasie epidemii jest trudniejsza niż zwykle. Nieważne czy pracownicy wykonują swoje obowiązki w trybie home office, czy stacjonarnie. Ci pracujący zdalnie mierzą się z pogodzeniem pracy i opieki nad członkami rodziny, samotnością, większymi wymaganiami jeśli chodzi o zarządzanie czasem czy pracą opartą o narzędzia zdalne. Z kolei pracownicy stacjonarni są narażeni na większy stres, a także wykonują swoje obowiązki w narzuconym przez pracodawcę reżimie dbania o bezpieczeństwo. Jako pracodawca warto pokazać, że doceniamy naszych pracowników i ich zaangażowanie w tej nowej dla nas wszystkich sytuacji.
Na swoim globalnym profilu na Linkedin świetnie radzi z tym sobie Arla Foods, która opublikowała szereg postów mówiących o tym, jak jej pracownicy radzą sobie w czasie epidemii koronawirusa. Krótkie materiały video z zakładów produkcyjnych, wypowiedzi pracowników pracujących zdalnie i jednocześnie opiekujących się dziećmi pokazują zarówno różnorodność rozwiązań jakie wprowadziła firma, jak i zaangażowanie pracowników na różnych szczeblach organizacji.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter Dentsu Way!