Rozszerzona rzeczywistość (ang. augmented reality, AR) cieszy się coraz większą popularnością w ramach działań opartych o doświadczanie, często zastępując VR.
Nie da się ukryć, że AR ma nad rzeczywistością wirtualną jedną znaczącą przewagę – jako dodatkowa „nakładka” na otaczającą nas rzeczywistość nie wymaga zamykania się w specjalnie stworzonej przestrzeni, którą narzuca użytkownikom VR.
AR daje mnóstwo możliwości zabawy i interakcji z otaczającym nas światem – najlepszym przykładem może być gra Pokemon Go, która została pobrana już ponad miliard razy, lub filtry w aplikacjach takich jak Instagram czy Snapchat. To jednak tylko jednostkowe przykłady zastosowania tej technologii. Obecnie daje ona o wiele więcej możliwości interakcji nie tylko z otoczeniem, ale również z produktem.
Naturalnym kierunkiem wykorzystania technologii AR są gry i rozrywka, ale coraz częściej pojawiają się udane koncepcje wdrożenia również w ramach promocji czy budowania świadomości marek. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy sytuacja na świecie zachęca do pozostania w domach, każdy skuteczny pomysł na stworzenie interesującego interaktywnego doświadczenia jest przepustką na dotarcie do konsumentów.
Wedle prognoz do końca 2024 roku rynek AR może być warty nawet 72,7 miliarda dolarów. Co ciekawe, aktualna sytuacja może wpłynąć na zwiększenie tych szacunków. Rozwój technologii AR nie jest uzależniony od czynników społecznych, więc pomimo niestabilnej sytuacji osoby zaangażowane w projekty z tego zakresu mogą kontynuować pracę nad nimi i wdrażać nowe koncepty. Już teraz z danych jasno wynika, że w połączeniu z urządzeniami wspierającymi AR – czyli smartfonami i specjalnymi okularami, np. HoloLens, zastosowanie technologii AR to inwestycje sięgające nawet powyżej 75 miliardów dolarów.
Augmented Reality Market by Offering (Hardware (Sensor, Displays & Projectors, Cameras), Software), Device Type (Head-mounted, Head-up), Application (Enterprise, Consumer, Commercial, Healthcare, Automotive), and Region - Global Forecast to 2024; https://www.marketsandmarkets.com/
Aplikacje stworzone w oparciu o ARKit od Apple (zbiór narzędzi przeznaczony dla deweloperów przygotowujących aplikacje AR przeznaczone na urządzenia mobilne od Apple) zostały pobrane ponad 13 milionów razy w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od premiery tego rozwiązania. Na tej podstawie jasno możemy powiedzieć, że rzeczywistość rozszerzona najlepsze czasy ma jeszcze przed sobą - zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnącą lawinowo popularność ARCore, analogicznego narzędzia Google [1].
Dzięki możliwości dość łatwego zastosowania na urządzeniach mobilnych rzeczywistość rozszerzona jest również o wiele łatwiej dostępna niż wirtualna. Dlatego też doświadczenia AR-owe wspierające wszelkiego rodzaju interakcje konsumenckie będą pojawiały się na rynku coraz częściej.
Zgodnie z predykcjami Gartnera, do końca 2020 roku aż 100 milionów konsumentów będzie korzystać z rozwiązań rzeczywistości rozszerzonej podczas zakupów online oraz offline. Pomoc w wybieraniu konkretnych produktów i ścieżek zakupowych będzie o tyle łatwiejsza, że każdy konsument będzie mógł za nimi podążać wykorzystując wyłącznie własne urządzenie mobilne [2].
Co ważne, w przypadku zastosowania rozszerzonej rzeczywistości zakupy offline i online mogą charakteryzować się bardzo podobnym doświadczeniem, a nawet umożliwić nam np. ustawienie konkretnego elementu w naszym mieszkaniu, aby zobaczyć, jak prezentuje się w danej przestrzeni. Z tego rozwiązania z powodzeniem korzysta IKEA, umożliwiając konsumentom sprawdzenie jak meble z ich oferty będą prezentować się w ich domu.
To właśnie dzięki rozszerzonej rzeczywistości będziemy niedługo uczyć się obsługi naszego nowego ekspresu do kawy bez marnowania papieru – specjalna zaprojektowana aplikacja mobile pokaże nam bardzo dokładnie, co powinniśmy zrobić, aby obsłużyć nasze urządzenie, a także jak je serwisować i jak poradzić sobie z najczęściej spotykanymi problemami bez konieczności kontaktu z konsultantem.
Mówiąc o marketingowych możliwościach wykorzystania AR nie możemy zapomnieć o tym, jak augumented reality może wzbogacić doświadczenia zakupowe za pomocą marketów. Proste we wdrożeniu, ale bardzo efektowne rozwiązanie pozwala konsumentowi na wejść w interakcję z produktem, który już został zakupiony. Markerem, który uruchamia dodatkowy content może być wszystko – puszka napoju, specjalnie zaprojektowany symbol, gadżet wydrukowany na drukarce 3D. Plusem wykorzystania takiego elementu jest fakt, iż pozwala nam na praktycznie nieograniczoną interakcję w ramach zaprojektowanego przez nas doświadczenia – zarówno w zaciszu domowym, jak i na przykład w przestrzeni miejskiej.
Interakcja, w jaką w ramach zaprojektowanego doświadczenia, wchodzi konsument może być osadzona zarówno w specjalnej aplikacji, jak i na stronie internetowej. Dzięki temu właściciel dowolnego urządzenia może je wykorzystać do zabawy z produktem. Możliwe jest również wykorzystanie konkretnych gestów i działań, które w konkretnej sytuacji pozwolą na zmianę zachowania obiektu. Możemy bawić się z wirtualnymi postaciami, uruchamiać wirtualne maszyny, a także wykorzystanie elementów wyposażenia kuchni czy salonu do stworzenia jeszcze bardziej oryginalnego scenariusza.
AR staje się tutaj narzędziem do opowiadania historii, do budowania angażującej narracji, która pozwala zaprosić konsumenta do świata marki poprzez bardzo osobistą interakcję z produktem. Dziś takie interakcje tworzone są z myślą o grach wideo, nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby stworzyć podobne z myślą o wsparciu konkretnych marek.
Zważywszy na fakt, iż nawet 75% osób w wieku 16-44 lat zdaje sobie sprawę z tego, jak działa AR i jakie może mieć zastosowanie, zdecydowanie warto zastanowić się nad wykorzystaniem tej technologii w realizacjach biznesowych [3]. Duża przewaga rozszerzonej rzeczywistości leży w jej dostępności i łatwości użytkowania, co nie do końca sprawdza się przy rzeczywistości wirtualnej. Jedynym wymaganym elementem jest smartfon z dostępem do internetu – tylko to wystarczy, aby wejść w interakcję ze specjalnie zaprojektowaną narracją, która może posłużyć do przekazania dowolnych cech produktu lub usługi.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter Dentsu Way!