To były cudowne trzy tygodnie dla wszystkich fanów piłki siatkowej, a w szczególności dla Polaków. Siatkarskie Mistrzostwa Świata zakończyły się w najpiękniejszy z możliwych sposobów. Polska reprezentacja przed własną publicznością wywalczyła upragnione złoto. Po 40 lata...
Korzystając z możliwości autorskiego narzędzia SocialPylon, przez cały okres trwania mistrzostw na stronie http://pulse.socialpylon.com, w czasie rzeczywistym były zbierane z kanałów social media (Facebook, Instagram, Twitter) dane dotyczące tego wielkiego wydarzenia sportowego.
Od początku mistrzostw kibice opublikowali łącznie: 315881 postów dotyczących turnieju, z czego aż 45 proc. bezpośrednio dotyczyło gospodarzy tego wydarzenia, czyli reprezentacji Polski. Co ciekawe trzecim najczęściej wspominanym zespołem przez kibiców w internecie była reprezentacja… Iranu. Najpopularniejszym meczem mistrzostw było oczywiście finałowe spotkanie pomiędzy Brazylią i Polską, które zgromadziło 79220 wpisów. Stanowi to 25 proc. wszystkich wpisów w social media na temat siatkarskich Mistrzostw Świata. Najwięcej wpisów powstało między godziną 22:00 a 23:00, w ciągu zaledwie godziny, do internetu trafiło ponad 21k wpisów. W ciągu minuty po wygranej wpadło ponad 7000 wpisów – co daje ponad 110 wpisów na sekundę. Miastem, o który najczęściej i najchętniej kibice wspominali były Katowice. Powodem tego może być rozegranie najważniejszych finałowych meczu w Katowickim Spodku. Aż 35% wszystkich wpisów odnoszących się do miast, w których rozgrywano mecze odnosiło się do Katowic.
Nie kwestionowanym bohaterem Polskiej Reprezentacji zarówno na boisku jak i w social mediach był MVP Mistrzostw Świata, Mariusz Wlazły. Dzięki, fenomenalnej postawie na boisku Mariusz stał się najpopularniejszym polskim siatkarzem w social mediach – jego nazwisko pojawiło się w 13027 wpisów dotyczących siatkarzy turnieju. Tym wynikiem zdeklasował kapitana reprezentacji, Michała Winiarskiego, który zajął drugie miejsce z wynikiem 10444 wzmianek. Najbardziej angażującym postem w social mediach podczas trwania mistrzostw było zdjęcie opublikowane na kanale „Trafiła kosa na Kłosa, Karola Kłosa” prowadzonego przez Karola Kłosa, które zostało udostępnione ponad 156 razy i zebrało przez ponad 22 tys. polubień.
Specyfika meczu siatkówki – szybkie zdobywanie punktów, krótkie zagrywki etc. – płatny dostęp do meczów oraz duża aktywność reprezentantów Polski na Twitterze miały znaczący wpływ na to gdzie najchętniej komentowali kibice. Nikogo nie powinien dziwić fakt, że to Twitter przez całe mistrzostwa świata był najczęściej wybieranym medium. Drugim najchętniej wybieranym kanałem był Instagram, a ku zaskoczeniu ostatnie miejsce zajął portal Facebook. Na Twitterze pojawiło się, aż 77 proc. (238585 wpisów) wszystkich wpisów odnoszących się do mistrzostw. Na drugim miejscu pod względem ilości postów znalazł się Instagram, który zgromadził 13 proc. wszystkich wpisów (40692). Ku zaskoczeniu najrzadziej kibice komentowali na Facebooku, raptem 10 proc. wpisów (31780) wygenerowali użytkownicy tego portalu. Ciekawostką może być podział płciowy kibiców w różnych kanałach. O ile na Twitterze najchętniej i najczęściej komentowali mężczyźni (60 proc. wpisów), to płeć piękna najchętniej publikowała treści w Instagramie (64 proc. wpisów) oraz na Facebooku (60 proc. wpisów). Znacząco niższy udział Facebooka wynikać może z faktu, że użytkownicy portali skupiających fanów siatkówki jak i serwisów sportowych mających swoje strony na facebooku komentowali mecze bez udziału Polskiej reprezentacji w bardzo niewielkim stopniu. Co można bezpośrednio powiązać z faktem, że te mecze nie były transmitowane w telewizji otwartej.).
Narzędzie pulse może z powodzeniem służyć do śledzenia wszystkich wydarzeń sportowych lub politycznych i dostarczać tego rodzaju unikalne dane w czasie rzeczywistym. – Komentuje Łukasz Dziekan, Business Development Director odpowiedzialny w Isobar Poland za narzędzie SocialPylon i dodaje – Wiedza o tym jak i co komentują internauci może być kluczowa w czasach tzw. „real-time” pozwalająca wykryć trend (np. Wlazły jako MVP) i wykorzystać go w komunikacji marki.
Zaangażowanie fanów w social media można było na bieżąco śledzić na platformie http://pulse.socialpylon.com, która dostępna była w polskiej oraz angielskiej wersji językowej, na wszystkich urządzeniach, także mobilnych, dzięki zastosowaniu technologii Responsive Web Design. Dane z social media były przetwarzane przez system w czasie rzeczywistym i prezentowane w formie interaktywnej infografiki (wersja do pobrania była też dostępna), która obrazowała bieżące zmiany w zachowaniu i nastrojach kibiców siatkówki, przez cały okres trwania mistrzostw.
SocialPylon to autorskie narzędzie Isobar Poland, służące do monitoringu i zarządzania komunikacją w social media. Przez 3 tygodnie trwania mistrzostw kilkunastoosobowy zespół agencji śledzi wydarzenia i z zależności od nich poszerza zakres monitorowanych fanpage’y i fraz, co ułatwia wyłapywanie np.: nowych wydarzeń i gorących tematów podobnych np. do „ugryzienia Suareza” w trakcie mundialu. Obecnie platforma zbiera informacje z ponad 400 fraz i prawie 90 fanpage’y i profili dotyczących Mistrzostw Świata w siatkówce. Platforma może zostać także wykorzystana w sprawozdawaniu z dużych wydarzeń branżowych lub premier nowych produktów, o dużych budżetach marketingowych, gdzie chcemy śledzić rozwój informacji w czasie rzeczywistym.
-koniec-
O Isobar w Polsce:
Isobar Poland, wcześniej znana jako Hypermedia Isobar, powstała w 1996 roku i jest jedną z najbardziej doświadczonych agencji komunikacji reklamowej w Polsce. Od 2005 roku jest częścią Isobar - globalnej sieci agencji digital, zatrudniającej ponad 3500 osób, w 63 biurach, na 37 rynkach - należącej do grupy Dentsu Aegis Network. Agencja Isobar Poland specjalizuje się w usługach w obszarze: kreacji, strategii, technologii i zakupu mediów online. Klientami Isobar Poland są między innymi: Procter&Gamble, Adidas, Ferrero, Opel, Mattel, MasterCard i Bank Millenium, Nokia, Unilever, Jeronimo Martins, Arla Foods i Pernod Ricard. Więcej informacji na: www.isobar.pl oraz Facebook @IsobarPoland
O Dentsu Aegis Network:
Grupa Dentsu Aegis Network jest pierwszą prawdziwie globalną siecią komunikacji marketingowej odpowiadającą swoją ofertą na potrzeby ery cyfrowej. W jej skład wchodzi sześć globalnych marek: Carat, iProspect, Isobar, Posterscope, Vizeum oraz Dentsu, a także działające na wielu rynkach rozwijające się marki: Amplifi, Amnet Data2Decisions, Mcgarrybowen, Mitchell Communications Group, psLive i 360i. Dentsu Aegis Network dąży do tego, aby być siecią wybieraną na całym świecie przez klientów poszukujących najwyższej klasy ekspertyzy, wiedzy i największych możliwości w zakresie usług związanych z marką, mediami i komunikacją cyfrową. Dentsu Aegis Network z siedzibą w Londynie działą w 110 krajach na całym świecie zatrudniając ponad 22 000 specjalistów. Więcej informacji na: www.dentsuaegisnetwork.com