Ostatnia bramka mundialu ustanowiła rekord widowni przed telewizorami i aktywności w social media. Od pierwszego gwizdka do zakończenia piłkarskich Mistrzostw Świata widownia przed telewizorami w Polsce dwukrotnie wzrosła, a zaangażowanie fanów w social media zwiększyło ...
Choć od początku mundialu reprezentacje Niemiec i Argentyny były wymieniane wśród faworytów, to ich droga do finału wyglądała zupełnie inaczej. Podczas mistrzostw Niemcy strzelili dwa razy więcej bramek niż Argentyna (18 vs 9 bramek, bez karnych). Mimo, że nie da się dokładnie przewidzieć wyniku przed rozpoczęciem spotkania, to z analizy wszystkich spotkań obu drużyn wynika, że mecze naszego zachodniego sąsiada miały dużo większą średnią oglądalność w TV, niż mecze Argentyny. Miało to bezpośredni wpływ na aktywność w social media – tu dużo większym zainteresowaniem cieszyły się mecze Niemiec, w tym szczególnie zakończony dogrywką mecz z Algierią (2:1) i rekordowy pod względem bramek mecz z Brazylią (7:1). Dla reklamodawców w TV nie bez znaczenia będzie fakt, że to jednak mecze Argentyny – półfinał z Holandią zakończony karnymi (4:2) i spotkanie ze Szwajcarią zakończone dogrywką (1:0) - trzymały fanów najdłużej przed telewizorami. One wygenerowały jednak aż o 1/3 mniejsze zaangażowanie w social media niż dwa najliczniej oglądane mecze Niemiec.
Finał w telewizji
Ostatni mecz mundialu obejrzało średnio 10,5 miliona Polaków. Ranga finałowej rozgrywki wpłynęła na tak wysoką oglądalność. Jednak fakt, że mecz Niemcy : Argentyna do ostatnich minut dogrywki pozostał nierozstrzygnięty, przełożył się na rekordowo długi czas spędzony przez widzów przed telewizorami (65 minut). Analizując czas poświęcony na oglądanie meczy w fazie grupowej, finałowa rozgrywka była o ponad 34 minuty dłużej oglądana od meczu Niemcy : USA (1:0), którego średni czas oglądania był najkrótszy wśród wszystkich rozegranych meczów reprezentacji Niemiec i Argentyny. Co warto podkreślić, to fakt, że wraz ze wzrostem liczby widzów przed telewizorami, rosła również popularność telewizji hybrydowej. Mecz finałowy zgromadził o prawie 30 proc. więcej unikalnych użytkowników, w porównaniu z meczem Argentyna : Holandia. Sposób konsumpcji HbbTV w meczach finałowych pozostał typowy dla całych mistrzostw – największa widownia gromadzi się tuż przed meczem, w przerwie reklamowej oraz po zakończeniu spotkania.
Finał w social media
Z analizy wpisów z frazami dotyczącymi mundialu z serwisów Twitter, Instagram oraz z najpopularniejszych stron dotyczących sportu na Facebooku*, wynika, że podczas meczu Argentyna : Niemcy Polacy opublikowali co najmniej 10 razy więcej wpisów niż podczas meczu otwarcia mistrzostw i 2 razy więcej niż podczas drugiego najpopularniejszego meczu mundialu - Niemcy : Brazylia.
Duża liczba różnorodnych wydarzeń w trakcie meczu przełożyła się na równomierne rozłożenie się liczby komentarzy w trakcie całego 120 minutowego spotkania. Średnio na minutę pojawiały się 93 wpisy, a w szczytowym momencie, po bramce w 113-tej minucie, w ciągu 5 minut do sieci trafiło 1186 wpisów w języku polskim.
Popularnymi tematami wszystkich komentarzy był spalony Argentyny w 31-szej minucie i strzał w słupek, który nieomal doprowadził do bramki dla Niemiec w 47-ej minucie. Warto podkreślić fakt, że w porównaniu z poprzednimi meczami zaangażowanie fanów piłki nożnej w social media utrzymywało się na wysokim poziomie także po za kończeniu meczu. Najwięcej wpisów padło podczas ceremonii wręczania pucharu o 23:45. Od zakończenia meczu do północy wygenerowano 1/3 wszystkich komentarzy.
Zaskakująco dobrze grająca drużyna Argentyny zebrała więcej pozytywnych komentarzy, mimo, że przed meczem Niemcy byli typowani na faworytów. Najczęściej komentowanym przez Polaków piłkarzem meczu był Messi, który zebrał ich więcej niż strzelec zwycięskiej bramki dla Niemiec 22-letni Mario Goetze.
Finał mundialu był również rekordowy pod względem liczby kobiet, które oglądały mecz – stanowiły 44 proc. wszystkich osób przed telewizorami. Były także autorami 35 proc. komentarzy w internecie.
Drużyny z różnych kontynentów w finale, duża ilość akcji podczas meczu, dogrywka i złota bramka na 7 minut przed końcem spotkania spowodowały, że finałowy mecz Mistrzostw Świata w piłce nożnej miał rekordowy zasięg i ogromną siłę oddziaływania we wszystkich mediach. I choć globalna widownia finału w TV nie jest jeszcze znana, to wiemy, że w sumie wygenerował on rekordowe 280 mln interakcji na Facebooku i 32 miliony wpisów na Twitterze na świecie. Finałowy mecz mundialu w Brazylii przejdzie do historii jako mistrzostwo social media.
O Dentsu Aegis Network
Grupa Dentsu Aegis Network jest pierwszą prawdziwie globalną siecią komunikacji marketingowej odpowiadającą swoją ofertą na potrzeby ery cyfrowej. W jej skład wchodzi sześć globalnych marek: Carat, iProspect, Isobar, Posterscope, Vizeum oraz Dentsu, a także działające na wielu rynkach rozwijające się marki: Amplifi, Amnet Data2Decisions, Mcgarrybowen, Mitchell Communications Group, psLive i 360i.
Dentsu Aegis Network dąży do tego, aby być siecią wybieraną na całym świecie przez klientów poszukujących najwyższej klasy ekspertyzy, wiedzy i największych możliwości w zakresie usług związanych z marką, mediami i komunikacją cyfrową.
Dentsu Aegis Network z siedzibą w Londynie działa w 110 krajach na całym świecie zatrudniając ponad 22 000 specjalistów. Więcej informacji na: www.dentsuaegisnetwork.com