Za nami, jak do tej pory, najbardziej emocjonujący mecz tegorocznych mistrzostw świata w piłce nożnej – Niemcy vs. Brazylia – który na stałe zapisze się na kartach historii światowego futbolu. Raport przygotowany przez Dentsu Aegis Network pokazuje, że pierwszy półfinało...
6,5 miliona widzów w TVP 2 i TVP Sport to najwyższa jak dotąd widownia meczu w czasie tegorocznych mistrzostw w Brazylii (średnia minutowa oglądalność 5,3 mln podczas meczu otwarcia). W social media spektakularna ilość goli strzelonych przez reprezentację Niemiec i miażdżąca porażka Brazylii spowodowały, że kibice opublikowali prawie cztery razy więcej wpisów niż w trakcie meczu otwarcia.
Porównując oglądalność transmisji meczu w TV i social media, można zauważyć, że ilość osób oglądających mecz utrzymywała się na stałym poziomie, jedynie w trakcie przerwy zainteresowanie meczem spadało w naturalny dla telewizji sposób. Komplementarnym kanałem dla tradycyjnej TV jest telewizja hybrydowa – w trakcie przerwy lub po zakończeniu meczu kibice włączają HbbTV np. po to, aby sprawdzić statystyki meczu. Cały czas jednak pozostają przed telewizorem.
Inaczej kształtuje się poziom zaangażowania fanów piłki nożnej w social mediach, których aktywność znacząco wzrasta w konkretnych momentach meczu jak np. pierwszy strzał na bramkę, gol czy żółta kartka. Agencja przeanalizowała wpisy z frazami dotyczącymi mundialu pochodzące z serwisów Twitter, Instagram oraz z najpopularniejszych stron dotyczących sportu na Facebooku*. Z danych pozyskanych podczas meczu Brazylia – Niemcy wynika, że Polacy opublikowali w tych serwisach co najmniej 14 000 wpisów dotyczących bezpośrednio monitorowanych haseł i hasztagów. Oznacza to, że średnio w każdej minucie pierwszego półfinałowego meczu w social media pojawiały się 103 nowe posty. W szczytowym momencie rozgrywki (23-cia minuta meczu), kiedy Niemcy zdobyli drugą i trzecią bramkę, do sieci trafiło ponad 1400 wpisów. W trakcie pierwszej połowy meczu, gdy reprezentacja Niemiec zdobyła 5 goli, wygenerowano 2/3 wszystkich komentarzy w social media. Mniejszy ruch widoczny jest w drugiej połowie meczu, która nie obfitowała w tak dużą liczbę emocjonujących zdarzeń.
Warto zauważyć, że z upływem czasu i pod wpływem wydarzeń na boisku kibice odpływali z platform mikroblogowych – jak Twitter i Instagram – do Facebooka, gdzie w szczytowym momencie meczu trafiło 91% wszystkich komentarzy. Wykorzystując popularne memy, zdjęcia i obrazki fani emocjonalnie komentowali wydarzenia rozgrywające się na boisku i porażkę Brazylii.
Mecz Brazylia – Niemcy zgromadził rekordową liczbę fanów przed telewizorami, jak i w social mediach, ale trzeba dodać, że średnio każdy z widzów obejrzał tylko 43 minuty meczu. Dla przypomnienia, mecz który do tej pory zaangażował największą ilość widzów to Anglia – Włochy w fazie grupowej (każdy widz średnio zobaczył 63 minuty meczu). Średnia minutowa oglądalność meczu Brazylia – Niemcy wyniosła prawie 6,5 miliona widzów, z czego 61% to mężczyźni, a 39% stanowią kobiety. W social media mężczyźni byli autorami już 71% wszystkich komentarzy dotyczących meczu. Najwięcej komentarzy podczas meczu dotyczyło reprezentacji Brazylii. Jednak częściej pozytywnie mówili o reprezentacji Niemiec.
Ciekawostką może być to, że najpopularniejszym piłkarzem w social mediach był ten, który nie zbliżył się nawet do stadionu, na którym rozgrywano mecz. Neymar, bo o nim mowa, był wspomniany 229 razy przez polskich internautów. Na drugim miejscu wśród najczęściej komentowanych zawodników jest Mirosław Klose, który podczas tego meczu zapisał się na stałe w historii piłki nożnej, jako strzelec rekordowej liczby bramek w piłkarskich Mistrzostwach Świata.
Analiza powstała na bazie danych zgromadzonych na terenie Polski, z wykorzystaniem platformy SocialPylon do monitoringu i zarządzania treścią w social media. W analizie danych TV wykorzystano informacje pochodzące od Telewizji Polskiej i Nielsen Audience Measurement.
* monitorowane hasła i hasztagi:
worldcup2014
meczotwarcia
mundialbrazil2014
mundialbrasil2014
mundial2014
"mecz otwarcia"
"world cup"
brazil2014
futbol
mundial
piłkanożna
football
mundial2014
fifaworldcup
worldcup
fifa2014
brasil2014
brazylia2014
"fifa world cup"
wc2014
O Dentsu Aegis Network
Grupa Dentsu Aegis Network jest pierwszą prawdziwie globalną siecią komunikacji marketingowej odpowiadającą swoją ofertą na potrzeby ery cyfrowej. W jej skład wchodzi sześć globalnych marek: Carat, iProspect, Isobar, Posterscope, Vizeum oraz Dentsu, a także działające na wielu rynkach rozwijające się marki: Amplifi, Amnet Data2Decisions, Mcgarrybowen, Mitchell Communications Group, psLive i 360i.
Dentsu Aegis Network dąży do tego, aby być siecią wybieraną na całym świecie przez klientów poszukujących najwyższej klasy ekspertyzy, wiedzy i największych możliwości w zakresie usług związanych z marką, mediami i komunikacją cyfrową.
Dentsu Aegis Network z siedzibą w Londynie działa w 110 krajach na całym świecie zatrudniając ponad 22 000 specjalistów. Więcej informacji na: www.dentsuaegisnetwork.com