Generacja Z. Dzisiejsi nastolatkowie. Nowocześni tradycjonaliści. Niepokorni buntownicy. Wartości przez nich wyznawane w dużej mierze pokrywają się z tymi, które wyznają pokolenia starsze a nawet ich rodzice, często stawiani jako autorytet. O wartościach, rodzinie, autorytetach i markach mocno dostosowujących się do młodej grupy konsumentów można przeczytać w raporcie Gen Z. Jak zrozumieć dziś pokolenie jutra wspólnego autorstwa Dentsu Aegis Network Polska oraz infuture hatalska foresight institute.
Maffashion na równi z papieżem Polakiem?
Rodzice to jednak nie jedyna grupa społeczna, z której pokolenie Z czerpie przykład. Ponieważ generacja ta nieustająco żyje w dwóch przenikających się światach – online oraz offline, za wzór do naśladowania mają także „osoby cyfrowe”, które przez możliwość podglądania ich w internecie, niejako wydają im się znajome i bliskie. To często osoby, które mają wiedzę popartą praktyką. Co ciekawe ankieta, która została przeprowadzona w internecie na 500 przedstawicielach pokazuje, że Jan Paweł II, Elon Musk czy blogerka modowa Maffashion procentowo stawiane są jako autorytet – na równi. To im „Zetki” ufają, do ich rad się stosują i to ich życiem chcą żyć. W dalszej kolejności pojawiały się również nazwiska takie jak Bieber, Zuckerberg czy Lewandowski, co tylko uwidacznia potęgę i zasięg internetu. Pokolenie Z utożsamia się z gwiazdami, które mogę systematycznie obserwować. Jednak aż 16% zapytanych „trudno powiedzieć” kto stanowi dla nich wzór do naśladowania a 11% w nikim nie upatruje autorytetu.
Towarzyskie osamotnienie
Nauczyciele
w przypadku wcześniejszych pokoleń. Badania ilościowe zlecone na potrzebę raportu jasno pokazują, że stosunek z nauczycielami ochłodził się. Ten precedens zauważyć można chociażby na Twitterze pod hasztagiem #najlepszetekstynauczycieli, który nie pozostawia złudzeń jakoby nauczyciel w dalszym ciągu stanowić miał niezaprzeczalny autorytet.
Marka
- Bez wątpienia marka ma znaczenie dla tego pokolenia. Generacja Z szuka w niej, podobnie jak w życiu w ogóle, autentyzmu, bezpieczeństwa, komfortu i możliwości swobodnego wyrażania siebie.
- Izabela Kiwak, dr nauk społecznych, Customer Insight & Research Manager
Wyjście naprzeciw oczekiwaniom
- Te marki, które w porę zauważą nie tylko nowego odbiorcę, ale przede wszystkim właśnie zrozumieją kim naprawdę są młodzi, będą w stanie efektywnie wykorzystać możliwości na styku dynamicznego rozwoju technologii i pokoleniowej zmiany. – Natalia Skrzypek, Social Media Stack Leader, Dentsu Aegis Network Polska
- Natalia Skrzypek, Social Media Stack Leader, Dentsu Aegis Network Polska