Po poruszającym odzewie na pierwszą edycję kampanii „Dieta (Nie)Życia” nt. anoreksji, agencja Dentsu Creative, wspólnie z Fundacją Głód(nie)Nażarty, wraca z kolejną odsłoną tej ważnej społecznej inicjatywy. W tym roku część działań w ramach kampanii (raport oraz podcast) zyskało honorowy patronat Ministry Edukacji.
Celem drugiej edycji kampanii jest nie tylko zwiększenie świadomości na temat anoreksji, ale przede wszystkim umożliwienie jej wczesnego rozpoznania. Szybka reakcja na pierwsze sygnały psychiczne, zanim jeszcze pojawią się widoczne objawy fizyczne, może zwiększyć szanse na skuteczne leczenie aż o 50% (za American Psychiatric Association). W szybszym diagnozowaniu sygnałów psychicznych ma pomóc interaktywne narzędzie online, które wykorzystuje test przesiewowy pozwalający na samodzielne sprawdzenie ryzyka i skłonności, które mogłyby okazać się niepokojące w kontekście anoreksji: https://www.dietaniezycia.pl/. Proces tworzenia online`owego narzędzia do wykrywania Syndromu Gotowości Anorektycznej, opracowanego przez prof. Barbarę Ziółkowską, został wsparty przez AI. Efektem tej współpracy jest unikalny test oraz algorytm walidacyjny relewantny do współczesnych wyzwań i potrzeb.
Przewodniczką prowadzącą przez test jest Gaja, nastolatka, której historia stała się impulsem do kontynuacji kampanii. Gaja zmarła w wyniku powikłań związanych z anoreksją. Po emisji pierwszej edycji kampanii, do fundacji zgłosili się jej rodzice z propozycją współdziałania. Ich poruszające świadectwo walki z chorobą i systemem stało się fundamentem nowej odsłony projektu.
Celem drugiej edycji kampanii jest nie tylko zwiększenie świadomości na temat anoreksji, ale przede wszystkim umożliwienie jej wczesnego rozpoznania. Szybka reakcja na pierwsze sygnały psychiczne, zanim jeszcze pojawią się widoczne objawy fizyczne, może zwiększyć szanse na skuteczne leczenie aż o 50% (za American Psychiatric Association). W szybszym diagnozowaniu sygnałów psychicznych ma pomóc interaktywne narzędzie online, które wykorzystuje test przesiewowy pozwalający na samodzielne sprawdzenie ryzyka i skłonności, które mogłyby okazać się niepokojące w kontekście anoreksji: https://www.dietaniezycia.pl/. Proces tworzenia online`owego narzędzia do wykrywania Syndromu Gotowości Anorektycznej, opracowanego przez prof. Barbarę Ziółkowską, został wsparty przez AI. Efektem tej współpracy jest unikalny test oraz algorytm walidacyjny relewantny do współczesnych wyzwań i potrzeb.
Przewodniczką prowadzącą przez test jest Gaja, nastolatka, której historia stała się impulsem do kontynuacji kampanii. Gaja zmarła w wyniku powikłań związanych z anoreksją. Po emisji pierwszej edycji kampanii, do fundacji zgłosili się jej rodzice z propozycją współdziałania. Ich poruszające świadectwo walki z chorobą i systemem stało się fundamentem nowej odsłony projektu.
– Ze wszystkich chorób psychicznych to anoreksja zabija najczęściej. To jednak nie tylko przerażająca statystyka. Za tymi danymi kryje się czyjeś życie, czyjś dramat. Czasem trudny do wyobrażenia. Pierwsza edycja pokazała, jak bardzo potrzebna jest świadomość problemu, rzetelna wiedza i empatyczne wsparcie. W tym roku idziemy o krok dalej – oferując konkretne narzędzie do wczesnego alarmowania o zagrożeniu chorobą, aby zapobiec rozwinięciu się pełnoobjawowych zaburzeń odżywiania się. Bo czas ma znaczenie – mówi Łukasz Kotliński z Dentsu Creative.
Celem kampanii jest poinformowanie o narzędziu SGA oraz zachęcenie do przeprowadzenia testu online. Na LP z testem kierują działania w digitalu, w mediach społecznościowych i na specjalnie stworzonych profilach Gai na Instagramie i Facebooku: https://www.facebok.com/tojagaia; https://www.instagram.com/to_ja_gaia/
Dodatkowo komunikację wspierają spoty w radio i kinach. W ramach kampanii prowadzona jest również druga edycja podcastu „Dieta(nie)Życia”, w którym można posłuchać rozmów z ekspertami, rodzinami i osobami, które przeszły przez anoreksję: https://www.dietaniezycia.pl/podcasts/. Podcast rozpoczyna przejmujący wywiad z rodzicami Gai.
Na stronie kampanii https://www.dietaniezycia.pl/ dostępna jest również lista placówek oferujących bezpłatną pomoc oraz specjalny raport zrealizowany przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Fundacji Głód(nie)Nażarty – „Analiza społecznych stereotypów dotyczących anoreksji”.
Dodatkowo komunikację wspierają spoty w radio i kinach. W ramach kampanii prowadzona jest również druga edycja podcastu „Dieta(nie)Życia”, w którym można posłuchać rozmów z ekspertami, rodzinami i osobami, które przeszły przez anoreksję: https://www.dietaniezycia.pl/podcasts/. Podcast rozpoczyna przejmujący wywiad z rodzicami Gai.
Na stronie kampanii https://www.dietaniezycia.pl/ dostępna jest również lista placówek oferujących bezpłatną pomoc oraz specjalny raport zrealizowany przez prof. Dominikę Maison na zlecenie Fundacji Głód(nie)Nażarty – „Analiza społecznych stereotypów dotyczących anoreksji”.
- Przeprowadzone badanie eksperymentalne pokazało, że nawet jedno zdanie – informacja o tym, że dana osoba choruje na anoreksję – może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki ją postrzegamy – informuje prof. Maison – To pokazuje, jak głęboko zakorzenione stereotypy Polaków mogą wpływać na nasze postrzeganie innych – nawet w sytuacjach, które wymagają empatii i zrozumienia. Jednocześnie podkreśla, jak istotna jest edukacja społeczna w zakresie zdrowia psychicznego, w tym anoreksji.
Negatywne nastawienie Polaków do osób cierpiących na anoreksję może wynikać z niewiedzy i lęku przed nieznanym” – mówi Karolina Otwinowska, założycielka Fundacji Głód(nie)Nażarty. – Stygmatyzacja czy brak empatii w środowisku szkolnym i rodzinnym utrudniają zaś proces wychodzenia z choroby. I chociaż zrozumienie problemu oraz rzetelna wiedza o anoreksji nie są równoznaczne z wyleczeniem, są jednak niezbędne, by umiejętnie wspierać, pomagać, szukać rozwiązań i nowych dróg w walce ze śmiertelnie poważnym jadłowstrętem psychicznym. Zanim będzie za późno.