Najnowsze prognozy sieci domów mediowych Carat dotyczące globalnych wydatków na reklamę przewidują, że wydatki te wzrosną w 2015 roku o 4,0%, tj. do poziomu 529 mld USD, czyli nieco poniżej 4,6% przewidywanych w marcu 2015 roku. Natomiast w 2016 roku wydatki te mają wzro...
Wiodąca globalna sieć domów mediowych Carat publikuje dziś zaktualizowane prognozy dotyczące światowego poziomu wydatków na reklamę w latach 2015–2016. Prognozy te są optymistyczne ze względu na pozytywne perspektywy w skali globalnej i regionalnej oraz stabilny wzrost w segmencie reklamy cyfrowej i mobilnej. Oparte na danych otrzymanych z 59 rynków z regionów obu Ameryk, Azji i Pacyfiku oraz Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki najnowsze prognozy spółki Carat dotyczące globalnych wydatków na reklamę przewidują, że wydatki te wzrosną w 2015 roku o 4,0%, tj. do poziomu 529 mld USD, czyli nieco poniżej 4,6% przewidywanych w marcu 2015 roku. Natomiast w 2016 roku wydatki te mają wzrosnąć o 4,7%, co przełoży się na dodatkowe 25 mld USD.
PEŁNY RAPORT I PROGNOZY ZNAJDUJĄ SIĘ W SEKCJI DO POBRANI PO PRAWEJ STRONIE
Najnowsze prognozy Carat uwzględniają tendencję do wzrostu wydatków na reklamę mobilną i filmy reklamowe online i potwierdzają dalszy stabilny rozwój segmentu mediów cyfrowych, co jasno wynika ze znacznego wzrostu przewidywanego udziału tego segmentu w całkowitych wydatkach na reklamę – z 24,3% w 2015 roku do 26,5% w 2016 roku. Na dziesięciu z analizowanych rynków, w tym w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Kanadzie i Australii, segment cyfrowy jest teraz głównym wykorzystywanym medium pod względem wydatków. Oczekuje się, że Stany Zjednoczone dołączą do tej grupy w 2018 roku, kiedy to reklama cyfrowa wyprzedzi reklamę telewizyjną o ponad 4 mld USD.
Z perspektywy regionalnej spółka Carat potwierdza utrzymującą się w 2015 roku pozytywną tendencję rozwojową w większości regionów, chociaż na poszczególnych rynkach można zaobserwować znaczne wahania. Region Europy Zachodniej odnotował wzrost wydatków na reklamę o 2,6%, Ameryka Północna o 4,2%, Azja i Pacyfik o 4,1%, a Ameryka Łacińska o 12,7%. Dalszy wzrost wydatków na reklamę w Europie Zachodniej jest spowodowany znacznymi wydatkami na reklamę w 2015 roku w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii (wzrost o odpowiednio 6,4% i 6,9%). Były wystarczająco wysokie, aby zrekompensować niestabilność polityczną w Grecji i powiązany z tym spadek wydatków na reklamę w tym roku (-12%), który odbiegał znacznie od 8-proc. wzrostu przewidywanego w marcu 2015 roku. Pomimo niewielkiego spadku prognoz ze względu na spowolnienie gospodarcze w Chinach region Azji i Pacyfiku w 2015 roku rozwija się pozytywnie dzięki wyższemu niż światowy wskaźnikowi wydatków na reklamę, który wzrósł o 4,1% za sprawą bardzo dobrych wyników osiągniętych w Indiach (11%) i coraz lepszych wyników w Australii (2,4%). Dane spółki Carat skłaniają również do optymistycznych prognoz na rok 2016. Przewiduje się, że w przyszłym roku we wszystkich regionach zwiększy się poziom wydatków na reklamę w ujęciu rocznym oraz że region Europy Środkowej i Wschodniej powróci na ścieżkę stabilnego wzrostu.
W podziale na media segment cyfrowy pozostaje jedynym kanałem, który gwarantuje dwucyfrowe wskaźniki wzrostu. W 2015 roku wzrost wydatków na reklamę cyfrową ma wynieść 15,7%, a w 2016 roku 14,3%. Jest to spowodowane wysokim popytem na reklamę mobilną i filmy reklamowe online, szczególnie w mediach społecznościowych. Oczekuje się, że wzrost wydatków na reklamę w ujęciu rocznym wyniesie w tym roku 51,2% w pierwszym z tych segmentów oraz 22% w drugim. Rynek rozwiązań typu programmatic również bardzo szybko się rozwija – w tempie 20% rocznie. Telewizja utrzymuje swoją pozycję. W 2015 roku jej udział na rynku wynosi 42,7%, a przewiduje się, że w 2016 roku może wzrosnąć o ponad 3% ze względu na znaczne zwiększenie oglądalności związane z nadchodzącymi Igrzyskami Olimpijskimi oraz wyborami w Stanach Zjednoczonych. Pomimo postępującego spadku wydatków na prasę* prognozy spółki Carat potwierdzają wzrost wydatków na reklamę w ujęciu rocznym we wszystkich innych segmentach. Według zaktualizowanych prognoz na rok 2015 wzrost wydatków na reklamę w segmencie kinowym ma wynieść 4,7% w ujęciu rocznym, w segmencie radiowym 1,3%, a w segmencie reklamy zewnętrznej 3,4%, przy czym prognozy dla dwóch ostatnich segmentów są nieco niższe niż te podane w marcu 2015 roku.
EUROPA ŚRODKOWO-WSCHODNIA
Obecnie przewiduje się, że wydatki na reklamę w Europie Środkowo-Wschodniej zmniejszą się w 2015 roku o 6,0%, czyli więcej niż przewidywano w marcu 2015 roku (-2,2%). Zmiana prognoz jest spowodowana większymi niż oczekiwane spadkami na głównym rynku tego regionu, jakim jest Rosja. Oczekuje się jednak, że wydatki na reklamę w regionie Europy Środkowo-Wschodniej zaczną wzrastać w 2016 roku. Ich wzrost ma wynieść wtedy 1,6%.
Jeżeli chodzi o inne rynki w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w Polsce i Turcji – drugim i trzecim najważniejszym rynku tego regionu – przewiduje się niski, jednocyfrowy wzrost wydatków na reklamę w latach 2015 i 2016. Według prognoz rynek reklamy w Polsce wzrośnie o 3,7% w 2015 roku (wcześniej przewidywano 3,2%) i o 3,4% w 2016 roku (wcześniej przewidywano 3,2%). Prognozy dotyczące wydatków na reklamę w Turcji zostały zaktualizowane i obniżone z 3,0% do 2,0% w 2015 roku i z 5,7% do 3,0% w 2016 roku. Na pozostałych rynkach regionu w latach 2015 i 2016 przewiduje się zazwyczaj niski lub średni jednocyfrowy wzrost. Wyjątkami są tu Słowacja, gdzie przewiduje się spadek wydatków na reklamę o 0,8% w 2015 roku i o 0,2% w roku 2016, oraz Litwa, gdzie przewiduje się wzrost wydatków na reklamę o 6,1% w 2015 roku i o 7,2% w 2016 roku.
Rosyjska gospodarka ucierpiała na skutek znacznego spadku cen ropy naftowej oraz zachodnich sankcji po ubiegłorocznym zajęciu Krymu. Recesja w Rosji pogłębiła się wraz ze spadkiem PKB o 2,2% w pierwszym kwartale tego roku i o 3,5% w drugim kwartale. Sytuacja ta ma znaczny wpływ na rosyjski rynek reklamy. Przychody z reklamy spadły o 16% w pierwszej połowie 2015 roku. Spółka Carat przewiduje obecnie, że całkowite wydatki na reklamę spadną o 14,0% w 2015 roku. Dla porównania w marcu 2015 roku prognozy mówiły o spadku na poziomie 7,1%. Przewiduje się, że sytuacja gospodarcza zacznie się poprawiać, a tym samym wydatki na reklamę zaczną się zwiększać między drugim a trzecim kwartałem 2016 roku. Dodatkowe informacje:
• Rynek mediów cyfrowych jest jedynym segmentem w Rosji, na który wydatki mają się zwiększyć w 2015 roku. Zgodnie z prognozami wzrost ten ma wynieść 5,7%. Segment filmów reklamowych online jest najszybciej rosnącym segmentem reklamy cyfrowej. Wzrost wydatków na ten segment wyniósł 15% w ujęciu rocznym. Wydatki na płatne reklamy w wyszukiwarkach nadal stanowią największą część wydatków na reklamę cyfrową. Udział tego segmentu wynosi 77% całkowitych wydatków na ten rodzaj reklamy. Przewiduje się, że w 2015 roku wydatki na płatne reklamy w wyszukiwarkach wzrosną o 10,8% w ujęciu rocznym.
• Dominującym medium w Rosji pozostaje telewizja. Jej udział w całkowitych wydatkach na reklamę wynosi 44%, ale zmniejsza się na korzyść reklamy cyfrowej. W pierwszej połowie 2015 roku odnotowano 20-proc. spadek wydatków na reklamę telewizyjną względem poprzedniego roku ze względu na znaczne cięcia budżetów na reklamy dla produktów wszystkich kategorii oprócz ochrony zdrowia.
- KONIEC -
PEŁNY RAPORT I PROGNOZY ZNAJDUJĄ SIĘ W SEKCJI DO POBRANI PO PRAWEJ STRONIE