03/25/20
Walka z domową nudą: KULTURA, ROZRYWKA
Zastały nas czasy, ciężkie, niespokojne i niepewne. Czy jednak na pewno, zdani na izolację, nie możemy kontynuować ulubionych zajęć, rozwijać zainteresowań oraz pasji? Czasy,
w których przyszło nam żyć, pełne są możliwości technologicznych, które jeszcze dekadę temu, zapewne by się nie sprawdziły. Dziś działają niezawodnie, także w sferze kultury
i rozrywki.
Kultura i rozrywka to świat, który w dużej mierze opiera się na publiczności, jej reakcjach i opiniach. W sytuacji, kiedy widownia zmuszona jest pozostać w domach, świat ten odkrywa przed nami swoją równie zajmującą i barwną wersję online.
Kultura w technologii 3D
Galerie i muzea na całym świecie udostępniają swoje największe zbiory za darmo, często wykorzystując przy tym zaawansowane technologiczne rozwiązania. Aplikacja Google Arts & Culture działająca w ramach Google Street View umożliwia dostęp do ponad 1200 światowych galerii i muzeów. Wirtualny spacer w technologii 3D możemy odbyć m.in. po Galerii Uffizi, MoMA czy The Metropolitan Museum of Art.
#zostańwdomu – sztuka przyjdzie do Ciebie!
W Polsce nowy trend również się przyjął. Tylko na stronie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego możemy znaleźć zestawienie blisko 50 polskich muzeów, galerii, centrów sztuki i kultury, filharmonii, teatrów czy instytutów, które umożliwiają kontakt ze sztuką za pośrednictwem swoich stron internetowych oraz mediów społecznościowych. Na stronie Muzeum Narodowego w Warszawie mamy okazję do podziwiania cyfrowych zbiorów. Muzeum Łazienek Królewskich udostępnia zdigitalizowane zasoby online wraz z ich krótką historią. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w związku z odwołaniem zaplanowanych wydarzeń uruchomiła 14-dniowy cykl działań #ZachętaOnline. Edukatorzy zapraszają do wspólnych wirtualnych spotkań, zwiedzania wystaw oraz zapoznania się z pokaźnym e-zbiorem dostępnym na stronie internetowej. Na profilu FB zainteresowanie wystawami online sięga kilkunastu tysięcy użytkowników - „Lekcję fruwania” wyświetliło powyżej 18,5 tysiąca internautów.
Branża muzyczna odnotowuje giełdowe spadki
Jednym ze skutków panującej na świecie pandemii jest również masowe odwoływanie na całym świecie koncertów oraz festiwali lub przekładanie ich na bliżej nieokreślony czas. Jak donosi Billboard[1], ceny akcji firm, które odpowiadają za współorganizację wydarzeń o charakterze muzycznym drastycznie spadły w statystykach giełdowych. Live Nation na giełdzie w Nowym Jorku straciło w ciągu miesiąca (w okresie pomiędzy 12.02 a 11.03) 16,6%, natomiast Madison Square Garden Company 9,5% a firma CTS Eventim dystrybuująca bilety – 6,5%. Wielu muzyków tracąc możliwość rzeczywistego spotkania się ze swoją publicznością, urządza koncerty w domowym zaciszu i streamuje je na żywo.
Chris Martin, wokalista zespołu Coldplay na swoim Instagramie dał 30-minutowy spontaniczny występ, który wyświetliło ponad 4 mln. 500 tys. użytkowników. Godzinny występ Johna Legend’a wyświetliło natomiast 2 mln. 900 tys. użytkowników.
Kup voucher
Również Polska branża muzyczna odczuwa boleśnie skutki epidemii i wprowadzonych obostrzeń. Kluby musiały zrezygnować z line-up’u, artyści z występów. Agencje apelują, by nabywcy biletów koncertowych nie zwracali ich i wstrzymali się z decyzją do ogłoszenia nowego, alternatywnego terminu. Bileteria GoOut.pl proponuje natomiast zakup specjalnego vouchera na wydarzenia o wartości od 30 do 500 zł. A to tylko nieliczne z wielu przedsięwzięć, jakie w ostatnim czasie podjęte zostały przez polską branżę muzyczną, by uchronić się przed upadkiem.
Premiery odwołane, produkcje wstrzymane
Branża filmowa stara się podejmować kroki, które zminimalizują straty na jakie cały przemysł jest w obecnej chwili narażony. Szacuje się, że wybuch epidemii może spowodować straty rzędu 5 miliardów dolarów. Odwoływane są premiery, a zdjęcia na planach wstrzymano. Platformy takie jak HBO GO, Disney+, czy Netflix zawiesiły wiele produkcji. Wiemy jednak na przykładzie Chin, że w globalnej wojnie z wirusem – można odnieść zwycięstwa w poszczególnych bitwach. W celu zminimalizowania strat związanych
z zamknięciem kin, właściciele filmu „Jiong Ma” (Lost in Russia) zdecydowali się sprzedać swoją produkcją firmie ByteDance oraz innym platformom wideo online. Wkrótce potem ta duża internetowa grupa wideo ogłosiła darmowy dostęp do filmów na swoich głównych platformach, tworząc tym samym największe e-wydarzenie rozrywkowe. Oglądalność? Zachęca do podobnych eksperymentów, bo osiągnęła poziom aż 6 milionów odsłon w ciągu pierwszych 3 dni.
Zmiany na polskim rynku również są już widoczne – aż o 38% wzrosła zaledwie w ciągu tygodnia liczba oglądanych godzin na polskich Twitchu[2]. Niedawna premiera „Hejtera” to także efekt szybkiego przejścia do digitalu – po decyzji dystrybutora film jest już dostępny legalnie na VOD. W krótki czasie wzrosła również wycena akcji serwisu CDA (aż o 153%)[3].
Zużycie mediów online w domach wzrosło
W Chinach, po wdrożeniu przez państwo ogólnokrajowej izolacji, średnie tygodniowe pobieranie aplikacji w ciągu pierwszych 2 tyg. lutego wzrosło o 40% w porównaniu ze średnią dla całego roku 2019 według Financial Times[4]. W tym samym miesiącu cotygodniowe pobieranie gier na urządzeniach Apple było z kolei wyższe o 80% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Nielsen natomiast podaje, że podczas epidemii, w Chinach tradycyjne media zanotowały wzrost konsumpcji, bowiem oglądalność TV po Księżycowym Nowym Roku skoczyła do góry, kiedy z reguły doświadcza spadku.
#zostańwdomu z Plusem
Jeden z klientów grupy Dentsu - Cyfrowy Polsat dołączył do akcji #zostańwdomu oferując szereg bonusów zachęcających do spędzania izolacji w bezpiecznych warunkach i przetrwania okresu odosobnienia w domu.
Jedna z podjętych inicjatyw dotyczy Plusa, który podniósł na okres miesiąca szybkość internetu stacjonarnego a melomanom oferuje 90-dniowy, bezpłatny dostęp do serwisu Tidal. Marka w ostatnim czasie proponuje wiele działań promocyjnych, w ramach których klienci Plusa za darmo mogą korzystać z pakietu Ipla Plus zawierającego dodatkowe kanały jak m.in.: Polsat Play, Superstacja, Disney Channel czy FOX.
Jak zachowują się polscy użytkownicy?
W przeciągu ostatnich kilku dni coraz większe wzrosty odnotowują platformy streamingowe związane z gamingiem i e-sportem jak np. Twitch, który wg. serwisu eSports Chart tylko w lutym i marcu odnotował blisko dwukrotne wzrosty w porównaniu do analogicznego okresu czasu a popularne gry jak np. Fortnite przeżywają na nowo czasy świetności. Typowe do tej pory aktywności takie jak treningi na siłowni czy zajęcia z jogi albo np. lekcje językowe które realizowaliśmy poza domem, odbywamy na żywo, w sieci, głównie na Instagramie i z influencerami. Bajka dla dziecka na dobranoc? Tak np. czytana na platformach społecznościowych przez popularnych aktorów czy lektorów albo w formie podcastu na popularnym muzycznym serwisie Spotify.
--mówi Natalia Skrzypek, Social Media Stack Leader, Dentsu Aegis Network Polska
Jak skończy się koronakryzys dla rozrywki i kultury? Trudno przewidzieć długoterminowe konsekwencje COVID-19, ponieważ nikt nie wie, kiedy tak naprawdę sytuacja się unormuje. Czy wypracowane na nowo kanały komunikacji i dotarcia do swoich odbiorców przeżyją w czasach postpandemicznych? Przemysł filmowy, telewizyjny i wideo produkcje można utrzymać tylko wtedy, kiedy zachowana jest ciągłość i każdy etap jej tworzenia jest realizowany. Chiny, Korea Południowa i Hong Kong spotkały się ze sporymi opóźnieniami. We Włoszech całkowicie wstrzymano wszelką produkcję materiałów. Sytuacja w Azji czy na południu Europy, w dużej mierze też na całym już świecie może natomiast rzutować na serwisy pokroju Netflix – subskrybujemy, ale czy w dalszym ciągu będziemy, jeżeli platforma nie będzie zasilana nowymi treściami? Na chwile obecną rozrywka i kultura znalazły zdaje się „złoty środek” zaradczy w sytuacji jaka je zastała, ale czy jesteśmy w stanie przewidzieć czy świat wirtualny, do którego w chwili obecnej mamy dostęp – będzie dla nas dostępny również za kilka miesięcy? Czy wersja premium przedłuży nam subskrypcję?
Chcesz wiedzieć więcej? Zapisz się, aby otrzymywać nasz newsletter Dentsu Way!
Przypisy:
[1] https://www.billboard.com/articles/business/touring/9333219/touring-stocks-live-nation-msg-coronavirus-pandemic
[2] https://www.linkedin.com/posts/streamerzy_koronawirus-activity-6646080607669624833-NYq3
[3] https://wyborcza.pl/7,156282,25811472,jedna-branza-z-pewnoscia-odczuje-poztywne-skutki-epidemii-izolacja.html?fbclid=IwAR2aLwvFU4s8AET6TNuOtaRdn1RQ2aJqaWD2mVyw3CxkU8nw_6b8IeDKFhY
[4] https://www.ft.com/content/f1704f82-5238-11ea-8841-482eed0038b1
[5] https://www.plus.pl/news/art-8379-nowe-bonusy-od-sieci-plus-w-ramach-akcji-zostanwdomu?fbclid=IwAR36nqd3TdtL2wCr4mG_LhvufLgsqKR8XLMlaueJ4I6qSg-3ya1jWKusYXk